A neskončilo jen u toho… Ale pojďme pěkně popořádku. Rok co rok se v informatice věnujeme práci s programy Microsoft Excel a Google Tabulkami. Kromě klasických věcí jako je vytváření školních rozvrhů, tabulek se sportovní tématikou (MS v hokeji, ve fotbale…, turnajové tabulky atd.), různých seznamů (třeba pro budoucí „slučáky“), počítání průměrů známek a mnohých dalších, si zpestřujeme tvorbu trochu „složitějšími“ tabulkami jako jsou např.

  • Převody jednotek (tiskneme pro mladší spolužáky),
  • Sudoku,
  • Faktury,
  • Periodické soustavy prvků,
  • Časové i číselné osy…

Navíc si děláme i různé průzkumy a sestavujeme na jejich základě  jednoduché grafy nebo infografiky (Čas trávený u počítače, televize atd., Oblíbené barvy, sportovce, značky mobilů atd.). O tom jsem ale psát nechtěl.

Jednou z věcí, kterou se v informatice snažím vždy propojit trochu víc s matematikou, je tvorba grafů a získávání odpovědí na otázky související s využíváním mobilů (měsíční náklady na volání, data, sms…za osobu, za rodinu…). A protože letos učím po čtyřech letech v devítce nejen informatiku, ale i matiku, dostala tahle aktivita díky okolnostem úplně jiný rozměr…

Všechno začalo úlohou v učebnici Odvárko – Kadleček z roku 2001. Kromě jejího vyřešení mě napadlo využít ji k nastartování diskuze o reálnosti zde uvedených cen. Přece jen 20 let je už poměrně dlouhá doba a dnešní situace vypadá úplně jinak.

Začal jsem celkem nevinnou otázkou:

Odpovídá cena za minutu hovoru u fiktivní společnosti XAVER dnešní realitě?

Místo odpovědi se mi dostalo jen krčení rameny a nesmělé pokukování po okolí, jestli se náhodou někdo ze spolužáků nechytne. Nechytl! Což u mě vyvolalo trochu zděšení a tak následovaly další otázky. A pro mě překvapivé zjištění, že…

Tato problematika byla prostě polem neoraným a tak šla zbylá příprava (jak už je v podobných případech obvyklé) k šípku. Ale čert to vem, chtělo to z mé strany nějaký zásah a aspoň částečně vyplnit tu obrovskou díru v praktických „mobilních“ znalostech a dovednostech…

A tak jsme si hned další den vzali do hodiny iPady, spustili internetové prohlížeče (kvůli vyhledávání informací) a aplikaci DESMOS (vynikající nejen na funkce a tvorbu grafů – z obrázku je dobře patrné, že lze využít i stolní počítače a webové prostředí DESMOSu) a začali se mobilním tarifům, funkcím a dalším souvisejícím věcem, věnovat trochu podrobněji.

Mobilní tarif jako funkce

K prvotnímu zkoumání a pochopení okolností jsem využil úmyslně webovky jednoho většího virtuálního operátora (GoMobil) a začali jsme se „hrabat v jeho tarifech“.

Nejdříve jsme zkoumali, čím se od sebe liší, co má na co vliv, odhadovali, který tarif by komu stačil (a proč), kde jsou ukryté další důležité informace (cena za minutu volání, jak se započítává délka hovoru do celkových minut, v jaké síti GoMobil funguje atp.)… No a potom jsme si samozřejmě zkusili v DESMOSu vytvořit i grafy několika samostatných tarifů (abychom si práci s aplikací připomněli, zopakovali si některé důležité pojmy a ujasnili si, co má na co vliv a bude pro nás důležité). Připravovali jsme si půdu pro srovnávání a „složitější“ grafy. Hlavně omezováním definičního oboru (Potřebujeme znát a vidět záporné hodnoty u provolaných minut i celkové částky? Proč?) Vše by mělo být patrné z následujících obrázků (pracovní list).

A teď srovnáváme

Potom přišla řeč na to, jak využít získaných znalostí pro svůj prospěch. Jestli by nešlo srovnat si podobným způsobem různé tarify (operátory) a získat tak přehled o tom, který z nich by byl pro mě výhodnější.

Pro začátek jsme tedy opět zabrousili na stránky GoMobil (tarify Pro náročné a datující) a bavili se o tom, které z nabízených paušálů vlastně můžeme porovnávat, aby to mělo nějakou vypovídající hodnotu a které tarify jsou pro srovnání nejvhodnější a hlavně proč tomu tak je. Celkem bez problémů jsme se dohodli, že ideální budou tarify bez volných SMS, protože většina žáků jednoduše komunikuje přes messengery a SMS nevyužívá. Zazněl povzdech, že je škoda, že RINGO 100RINGO 200 nemají k dispozici „stejná data“, protože to by se potom hezky porovnávalo.

A nešlo by to přece jen nějak přizpůsobit? Nešla by ta DATA nastavit nějak vhodněji?

Jasně, že šlo. U tarifu RINGO 200 jde z výběru nastavit úplně stejnou hodnotu dat jako u tarifu RINGO 100. Takže máme vyhráno a můžeme srovnávat…

Jak znázornit grafem tarif, když platím nějaký měsíční poplatek (paušál) a mám nějaké minuty zdarma, to jsme si vysvětlili a zkusili už minule, takže jsme se mohli směle vrhnout na úkoly… Vše by mělo být zase pochopitelné z následujících obrázků (pracovní list).

Aby se všem dobře pracovalo, JE DŮLEŽITÉ VĚDĚT...

A to je všechno...

Pokud byste se chtěli s tarify „trápit“ ještě trochu víc a žáky to bavilo, je možné využít další hodinu k podobné aktivitě jen s tím rozdílem, že necháte žáky vyhledat vše samostatně. Já zadal například jedinou podmínku – „Najděte 3 různé tarify s 5 GB dat.“ – a nechal žáky hledat a srovnávat… No a potom se je ptal a diskutoval… 😉

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *