Escape games vznikly z počítačových her, což možná nikoho nepřekvapí. O pár let později se ÚNIKOVKY přesunuly z počítačové obrazovky do reálného světa a postupně se z toho stala bomba. Všichni si určitě vzpomenete třeba na oblíbenou televizní únikovku Pevnost Boyard a další alternativy. 🙃

Ve školách zažily velký boom únikové hry až díky distančnímu vzdělávání na podzim roku 2020. Od té doby vznikla spousta návodů a na internetu vyhledáte bez problémů i mraky návodných videí. Jenže… Někde se dozvíte tohle, jinde zase tohle a pro člověka, který nikdy nic podobného nevytvářel to může být problém. No a proto vznikla tahle série článků…

V prvním díle jsme se podívali na ÚNIKOVKY trochu obecněji, ale rozhodně to neměla být nějaká „suchá teorie k ničemu“. Šlo o to, uvědomit si různé nástrahy a díky tomu si vše dobře promyslet. Prostě, aby práce, kterou si s ÚNIKOVKOU dám, nepřišla vniveč jen proto, že jsem něco podcenil, zanedbal, na něco zapomněl… Znáte to, kdo je připraven, nebývá zaskočen… 🙃

Ale konec řečí a pojďme na to. První pokusná jednosnímková (jednoduchá) ÚNIKOVKA už na nás netrpělivě čeká. 😃

Tvoříme v Prezentacích Google

Minule jsem naznačil, že budeme potřebovat dvě důležité věci. A že tou první by mělo být nějaké PROSTŘEDÍ, které nám celou ÚNIKOVKU jaksi „pohlídá“, provede žáky od prvního do posledního úkolu a bude na ně působit tak nějak motivačně. Uvedl jsem i možnosti, které pro tento moment máme a prozradil, že pokud si (jako začátečníci) nechceme moc komplikovat život, budou pro naše tvoření nejvýhodnější ověřené GOOGLE PREZENTACE 🔎.

Takže, spustíme si GOOGLE PREZENTACE 🔎 kliknutím na předchozí odkaz (lupa) nebo přímo v internetovém prohlížeči zapíšeme do adresního řádku kouzelnou formuli slides.new (jaké zkratky s doménou .new lze využívat zjistíte např. TADY 🔎). Hotovo? Tak jdeme na věc. 😉

1 První věc, kterou uděláme je, že si změníme ROZLOŽENÍ u prvního (a zatím jediného) snímku na PRÁZDNÉ. Nebude nám tak nic překážet a budeme mít jednoduše „čistý stůl“.

2 Nyní si vybereme pro naši ÚNIKOVKU vhodné pozadí. Něco, co bude dotvářet atmosféru, pomůže nám vtáhnout žáky do příběhu atd. To provedeme logicky přes nabídku POZADÍ a následně VYBRAT OBRÁZEK. Protože chceme využít obrázek z internetu, zvolíme VYHLEDÁVÁNÍ OBRÁZKŮ GOOGLE a do pole s lupou zadáme, co hledáme. Pokud nás necvrnkne hned napoprvé nic do nosu, zkusíme jinou formulaci, synonymum atp. Jakmile vybereme vhodný obrázek, stačí dole v modrém řádku kliknout na VLOŽIT. A pak už jen potvrdíme HOTOVO

3 Do prostředí umístíme (a vhodně v něm rozmístíme) různé artefakty, předměty, postavy… Prostě přidáváme do hry vše, co může ukrývat úkoly nebo co bude naopak „klamat tělem“ a cíleně bude odvádět pozornost. Provádíme to např. přes ikonku VLOŽIT OBRÁZEK (nahoře hned vedle ikonky s písmenkem T) a druhou položku VYHLEDAT NA WEBU. Po kliknutí na ni se vpravo objeví nový panel, který nám umožní vyhledat a vybrat ty správné obrázky. Zvolený obrázek stačí kliknutím označit (klidně i více obrázků najednou) a přes modrý pruh VLOŽIT do snímku.

4 Vložený objekt bychom ve snímku už měli, ale to většinou nestačí a je s ním potřeba trochu manipulovat. Přesunout ho není problém, prostě obrázek „chytneme“ někde zhruba uprostřed a přemístíme ho tam, kde ho chceme mít. Trochu záludností nám může připravit změna velikosti objektu a jeho otáčení. Pokud nechceme objekt tvarově deformovat, velikost měníme zásadně jen pomocí malých „modrých čtverečků“ v rozích – nikdy ne těmi, které jsou uprostřed! S otáčením objektů nám pomáhá malé „tykadlo“ nad horním prostředním čtverečkem, které po uchopení ukazuje i úhel otočení ve stupních…

5 Přidáváme další a další objekty, přesunujeme je na určená místa a najednou narazíme na to, že některý obrázek překrývá jiný a přitom to potřebujeme jinak (viz kosmonaut a bedna se zámkem). Pomoc je naštěstí jednoduchá. Klikneme na příslušný objekt (kosmonaut) pravým tlačítkem myši a z kontextové nabídky zvolíme POŘADÍ. No a objekt si nyní „posuneme“ mezi vrstvami BLÍŽ (bude vidět v popředí) nebo DÁL (schová se za ostatní).

6 Kromě obrázků se může hodit mít ve snímku i text. Já to využil k nápisům na „zadní“ zdi. Klikneme tedy v menu na VLOŽIT a z nabídky vybereme WordArt. Do objevivšího se bílého obdélníku napíšeme příslušný text a odešleme klávesou ENTER. U vzniklého „wordartu“ upravíme font (pozor na česká písmenka!), jeho velikost, barvu obrysu i výplně… Pokud je potřeba, text můžeme případně podle předchozích pokynů pootočit…

7 Stejně tak se někdy může hodit do snímku vložit různé tvary (ať už geometrické, šipky, popisky v podobě pergamenu atd.). Kdo je pozorný a zkoumal, co že to jde všechno do snímku VLOŽIT, už v předchozím obrázku si určitě všiml položky TVAR. Ke stejným TVARŮM se dostaneme i přes ikonku vedle vkládání obrázků. Opět můžeme následně měnit barvu, velikost atd. No a i tady platí logicky pravidla zmíněná již v bodě 4 a 5 (otáčení objektu, změna velikosti, pořadí vrstev…).

8 Docela efektním prvkem při ÚNIKOVCE bývá odpočet času. Prostě spustíme prezentaci a někde na snímku začnou běžet hodiny, které jasně říkají, kolik ještě mám na řešení záhad a úkolů času.  Jak toho docílit? Kupodivu celkem snadno přes video z YouTube. 🙃 Takže jdeme do menu na VLOŽIT, vybereme položku VIDEO a do vyhledávacího pole zadáme např. anglickou frázi „countdown“ plus počet odpočítávaných minut. Vybereme si vhodnou minutku a šup s ní do snímku. Následně v pravé části v možnostech přehrávání videa nastavíme přehrávání na automaticky (případně upravíme další formátování) a máme to. 😉

POZN. Lze to samozřejmě řešit i jinak. Například tak, že budeme přes skvělou webovou aplikaci CLASSROOMSCREEN 🔎 promítat na tabuli ve třídě jednotný odpočet…

9 No a v tuto chvíli máme ve snímku již vše připravené pro publikování. Zbývá ještě někam „ukrýt“ jednotlivé úkoly. Logicky je nejdříve nutné všechny úkoly NĚKDE vytvořit (nebo si najít již připravené). Ideálním místem jsou LEARNINGAPPS 🔎, které nabízejí dostatek různorodých aktivit a navíc mají tu výhodu, že po správném vyřešení úkolu může vyskočit okno s dodatečnou informací. To je pro náš účel velmi důležitá vlastnost, kterou využijeme k zobrazení indicií nutných např. k poskládání kódu na zámku u truhly.

Podobně můžeme pro závěrečné „odemykání“ ÚNIKOVKY využít např. web LOCKEE.FR 🔎, který je na tuto činnost opravdový specialista. S jeho pomocí jednoduše zkontrolujeme a ověříme všechny získané indicie a uskutečníme tak vlastně poslední fázi úniku. V naší prezentaci se tam dostane hráč kliknutím na zámeček na truhle. 😉

POZN. Podrobně se v tuto chvíli ani jedné aplikaci věnovat nebudeme, to je na samostatný článek… Pro zjednodušení vedou všechny odkazy na jeden a ten samý úkol v LearningApps. Závěrečným kódem, který odemkne truhlu, je potom písmenko K začínající na souřadnicích získaných v LA. 😎

Zpátky ale k tvoření. Odkaz na konkrétní úkol libovolnému objektu v prezentaci přiřadíme buď přes pravé tlačítko myši, nebo zkratkou CTRL+K a nebo přes ‘sponku’ v horním řádku. Vše by mělo být jasné z dalších obrázků. Jen ještě pro jistotu doplním, že objekt (tvar, obrázek…), kterému chcete přiřadit nějaký odkaz, musíte nejdříve kliknutím označit (objeví se kolem něj modré orámování)…

A když už máme vše připraveno...

…můžeme naši ÚNIKOVKU pustit do světa, tedy mezi žáky… Stačí jen v menu kliknout na SOUBORPUBLIKOVÁNÍ NA WEBU, zde zaškrtnout SPUSTIT PREZENTACI IHNED PO NAČTENÍ PŘEHRÁVAČE (ostatní zatím nemusíme řešit) a vše potvrdit tlačítkem PUBLIKOVAT. Počítač se nás zeptá, jestli chceme opravdu prezentaci publikovat a protože chceme, ťukneme na OK. Vygeneruje se nám odkaz na naši ÚNIKOVKU a teď už je jen na nás, jak ho dostaneme k žákům.

Jak teď dostat náš výtvor k žákům?

Pokud budeme používat tablety (iPady…) nebo mobily (ano, i ty se dají krásně využít), je podle mě nejefektivnějším a možná i nejefektnějším způsobem vytvoření QR kódu. Ten lze následně buď promítnout na tabuli nebo rozdat žákům vytisknutý na papíru (klidně i v rámci nějakého pracovního listu).

Doporučím dvě své oblíbené internetové stránky, kde lze z odkazu vygenerovat QR kód a poměrně jednoduše tak náš problém vyřešit. První web je celý kompletně v češtině, druhý mám já osobně na tvoření QR kódů o trochu raději (i když je v angličtině)…

Jestliže budeme používat stolní počítače nebo notebooky, zvolil bych buď „vyvěšení odkazu“ na nějakém snadno dostupném místě (školní informační systém, svůj nebo školní web…), nebo bych zkrátil adresu pomocí speciální webové aplikace, tzv. zkracovače. Princip zkracování je lehce pochopitelný – z odkazu dlouhého několik desítek znaků se vytvoří jednoduchá webová adresa. Takže např. odkaz na zde prezentovanou zkušební ÚNIKOVKU má dost šílený 🙃 tvar:

https://docs.google.com/presentation/d/e/2PACX-1vSOPzq2q290rzcm0gx-NKXTzuICbjy2SMRFDjlj-pyl8590Doeww6qoKuQfGvdDq4LfHrT82cDGdsGQ/pub?start=true&loop=false&delayms=3000&slide=id.ge4011b9096_0_1

A zkracovač z něj např. udělá mnohém líbivější:

https://1url.cz/GKBnH nebo https://bit.ly/3BdymGN

No a uznejte, že to už se dá opsat i bez chyb a poměrně rychle. 😎

Opět doporučím jeden zkracovač kompletně v češtině a druhý naopak v angličtině, který nabízí po registraci (funguje ale zdarma i bez ní) i nějaké ty bonusy navíc.

A je to...

Tak co, povedlo se? Super, potom můžeme začít drobně oslavovat. 😊 Jednoduchá ÚNIKOVKA je vytvořená a teď už i připravená na vhodnou distribuci mezi cílovou skupinu. No a mně nezbývá než popřát, aby se vám podařilo (třebas i díky těmto návodům) zrealizovat co nejvíce skvělých nápadů, aby to mělo vždycky ten správný dopad a efekt, no a aby to především žáci ocenili. 😇 Protože nic nedodá člověku víc síly do další tvorby než nadšený kukuč žáků a jejich dotazy, kdy že budou hrát další ÚNIKOVKU

Další díly

„Únikovky“ pro začátečníky I.

...první trochu teoretické povídání o Únikovkách. Článek je hlavně o tom, co všechno je třeba na začátku promyslet.

POKRAČOVAT ►

„Únikovky“ pro začátečníky III.

...poslední článek o tvorbě Únikovek. Povídání hlavně o tom, kde hledat inspiraci a kde se něčemu přiučit.

(nebylo publikováno)

2 Replies to “„Únikovky“ pro začátečníky II.”

  1. Tak jsem dal dohromady svou první únikovku. Zítra otestuji na dětech. Mockrát díky za perfektní popis!

  2. Jsem moc rád, že článek inspiroval nebo aspoň trochu pomohl. 🙃 A doufám, že se „testování na dětech“ povedlo. 😃 Nezapomeňte eventuálně na sdílení – prostě inspirujte ostatní… 😊

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CAPTCHA načítání...