Než se ale do takové (snad originální a zábavné) činnosti pustíme, ještě upozorním na jednu věc. Není špatné vždy o dané problematice vědět i něco víc (zdánlivě nad rámec nutného) a to samozřejmě platí i u zmiňovaných QR kódů. Jak fungují, jaká přináší úskalí, co je naopak jejich předností atd. Člověk pak nebývá zaskočen a na spoustu neodbytných dotazů je schopen adekvátní reakce… 😎

Víte například, že většina QR kódů má redundanci kolem 25%? To znamená, že i když je zničena čtvrtina QR kódu, informace z něj lze stále dešifrovat. 😉

Já to třeba nevěděl… Ale protože jsem na tuhle informaci narazil v rámci přípravy, mohl jsem s ní potom v hodině víc pracovat (o tom až později). Navíc, nikde nemusíte (ale můžete) složitě nic takového hledat, vše je pěkně na jednom místě. I tuhle informaci totiž naleznete (kliknutím na tlačítko pod nápisem QR-Codes?) na švýcarských webovkách Mal-den-code.de 🔎.

Opakujeme počítání s přirozenými čísly

Teď už se ale pojďme podívat na to, jak jsem s vybarvovacím QR kódem pracoval já. Potřeboval jsem nějak zopakovat přednosti matematických operací, rozdíl mezi číslemčíslicí atd. Učivo prvního stupně, které ale zdaleka nebylo tak jasné a zafixované, jak bych si přál…

Vytvořil jsem si tedy sady příkladů (dvě obtížnosti) a začal přemýšlet, jak to udělat „jinak“. Prostě, aby to nebylo jen obyčejné počítání. No a napadlo mě využít právě vybarvovací QR kód (není to asi úplně přesné označení, ale snad je srozumitelné).

Princip je celkem prostý. Na výše zmiňovaných stránkách Mal-den-code.de 🔎 kliknete na prostřední tlačítko QR-CODE ERSTELLEN a objeví se před vámi jednoduchá nabídka, kam má vybarvovací QR kód směřovat. Zvolit můžete mezi internetovou adresou (první řádek) a libovolným textem dlouhým až 25 znaků (druhý řádek). Vše je vidět na obrázku výše, kde je zobrazen i strojový překlad… Já použil první variantu. Na zadané příklady (respektive jejich výsledky) jsem navazoval dopředu nachystanou aktivitou v Learning Apps 🔎 (rozdělování čísel – výsledků vypočítaných příkladů – na sudá a lichá). V QR kódu jsem tak potřeboval „ukrýt“ url adresu tohoto rychlého úkolu. Do prvního řádku jsem tedy zkopíroval příslušnou adresu, klikl na tlačítko CODE ZUM AUSMALEN ERSTELLEN a začal upravovat finální možnosti, na kterých závisí, COKOLIK se toho bude v QR kódu vybarvovat.

Překvapivě začnu druhým rozbalovacím tlačítkem, kde je možné určit, jaká část QR kódu se bude muset doplňovat (strojový překlad je zde poněkud zavádějící). Pokud tedy vyberete 30 %, budou žáci muset doplnit 30 % QR kódu atp. Zde záleží na vás, kolik času chcete vybarvováním „zabýt“. Já to plánoval dát dodělat za DÚ, takže jsem nechal 100 %. 🙃

No a teď k první nabídce – zde se vybírá, která ČÍSLA nebo PÍSMENKA se budou považovat za správné (a chybné) možnosti. Mně nestačila ani jedna z nabízených variant, potřeboval jsem v řešení zohlednit svoje vlastní čísla, takže jsem si vybral poslední nabídku.

Tím se aktivuje další řádek, ve kterém si lze do QR kódu navolit podle vzoru příslušné znaky (správné řešení se odděluje od chybného středníkem). Vše by mělo být patrné z následujících obrázků.

No a tím máme hotovo. 😀 Stačí si vygenerovaný QR kód stáhnout (tedy oba kódy – jak ten na vybarvování, tak ten vybarvený pro případnou nouzi) a použít ho třeba v pracovním listu, jak jsem to udělal já…

Jak už jsem dopředu avizoval, vybarvený QR kód odkazoval na aktivitu v Learning Apps 🔎 (můžete mrknout, odkaz je aktivní), kde bylo úkolem rozdělit výsledky z předchozích příkladů na sudá a lichá čísla. Pokud provedl žák rozdělení správně, musel vybrat dvě příslušná čísla a ty doplnit zase zpět do PL. No a s nimi se pracovalo dál…

Z předchozích obrázků jsou jednotlivé aktivity asi dobře patrné, takže je nebudu už dál popisovat. Jen možná ještě doplním, že asi největší problém dělal poslední úkol. Z určených číslic sestavit vhodné příklady tak, aby byly všechny čtyři číslice využité a příklad dával smysl (u odčítání a zejména u dělení). Někteří žáci byli kdoví proč „zafixovaní“ na dvojciferných číslech a tím to měli o chlup těžší. Na druhou stranu se vyskytlo i pár těch, kteří o tom dokázali víc přemýšlet a tvořili příklady elegantně matematické…

Doporučení k mému PL

A co když bude v QR kódu chyba?

Na závěr se ještě vrátím k tomu, co jsem tak trochu „uměle“ popisoval na začátku – že se totiž vyplatí o tématu vědět něco víc. Po kontrole PL, kdy jsem zjistil, že někteří žáci vynechali při vybarvování i několik čísel (a já jim to opravil), následovala logicky otázka:

Pane učiteli, jak je jako možné, že nám to ten QR kód načetlo, když jsme tam neměli všechno správně vybarvené?

No, to je, milí přátelé, jednoduché. Přece proto, že…

Ale to bych zbytečně opakoval něco, co vy, pozorní čtenáři, už přece dávno víte… 😃

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CAPTCHA načítání...