Po delší době jsem se vrátila do 1. třídy a neustále přemýšlím, zda jde i u tak malých dětí využívat technologie k jejich rozvoji. Nutí mě k tomu i dnešní “nestabilní” doba, ve které mám před sebou těžký úkol: připravit děti a rodiče na distanční výuku, neboť nikdy nevíme, kdy tento čas přijde.

Zkouším být připravená, ale zároveň se obávám, jak by vše bylo – přece jen je teprve konec září, a to si děti na školu teprve zvykly.

U nás ve škole učíme číst genetickou metodou, která mi na začátku roku dává prostor pro rozvoj dětského sluchu, vnímání tvarů písmen, odlišností a následné čtení. Tím, že se učíme číst touto metodou, si mohu dovolit využít nejen na míru připravené online učebnice z různých nakladatelství, ale i online prostředí.

Mezi prvními jsem se zaměřila na stránky České televize – Déčko. Sice se na dětské pořady už dlouho nedívám, ale moc dobře vím, že si zde najdu něco pro děti a je to vždy rozvíjející a poučné.

Prohlížela jsem a zkoušela různé pořady a hry pro nejmenší. Našla jsem si právě to, co jsem potřebovala. Dětský pořad Abécédé s Michalem a tři hry, které jsou k tomu dostupné nejen na stránkách pořadu. 

Kouzelný klobouk – rozvíjí zapamatování tvarů písmen a náslovné hlásky. Je dostupná na webu i v Google play nebo App Store. 

Písmenkový vláček – rozvíjí zapamatování tvarů písmen a jejich skládání do jednoduchých slov. Principem je poskládání jednotlivých písmen do slova, pak se slovo po písmenkách přečte a složí k přečtení celého slova. Navíc obrázek zobrazený hned za mašinkou pomáhá jako nápověda. Opět je hra dostupná na webu i v Google play nebo App Store.

Poslední hrou, která je k pořadu vytvořená jsou Balónky. Ty potěší všechny, kdo chtějí v rámci čtení genetickou metodou používat princip KLÁVESNICE. Je to takový skvělý způsob, jak s dětmi reálně psát na klávesnici a fixovat slova pomocí vyťukávání prstem na klávesnici. Tahle hra donutí děti, aby slovo zapsaly, slyšely po písmenkách, zapsaly znovu, slyšely znovu po písmenkách a nakonec slyšely složené. 

Co mi přijde praktické?

Kouzelný klobouk a Písmenkový vláček se mi zdá více využitelnější na iPadu nebo tabletu. Je to pro děti lépe ovladatelné – písmeno obrátí poklepáním a prstem přesunou. Práce na klávesnici je pro ně v začátcích těžká. Na druhou stranu by bylo ve třídě potřeba mít sluchátka, neboť je pak práce snesitelnější. 🙂 Každý slyší to své a opakuje jen to, co slyší.

Balónky jsou výborné k rozvoji psaní na klávesnici a je to pro prvňáky velmi dobře použitelné právě v začátcích čtení genetickou metodou.

Co jsem používala dříve?

Česká televize v roce 1995 vyprodukovala seriál s názvem Od Andulky po žížalu, který vysílala v Kouzelné školce. Seznamoval děti s jednotlivými písmeny abecedy a nyní už ho v ČT nenajdeme. Já ho našla pouze na youtube.

Jeho ústřední písničku s nápadem vláčku a písmenkových jízdenek však využívám i letos.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

24 − 17 =