Poslední dobou se to hrne z různých stran. „Roboti“ všech kategorií útočí z televize, internetu, časopisů i z dalších médií. Až jsem to nevydržel a řekl si, že přejdu do protiofenzivy… 😎 Vlastníme na škole již pár roků několik Ozobotů, ale do této chvíle vlastně jen lenošili a čekali na svoji příležitost. Bylo na čase je tedy posunout do „první linie“…

Zrovna jsme v matice v šestce probírali násobky, dělitele a znaky dělitelnosti a připadalo mi tedy ideální vzít do hodiny tyhle „ďábelské potvůrky“ a využít nadšení žáků z roztomilých robůtků nejen k opakování, ale i jako jakousi odměnu. Vytvořil jsem si v Excelu šablonu pro pracovní listy a pak již jen 😉 sázel čísla podle toho, co jsem potřeboval procvičovat…

Na co konkrétního jsem tedy tyhle malé robůtky „zneužil“? Jednalo se o opakování již probraného učiva o znacích dělitelnosti (jak poznáme, že je číslo dělitelné dvěma, pěti…) a „hráli“ jsme si s tím dvě vyučovací hodiny (bylo to celkem dost počítání…). Ale stejně tak dobře by šlo vše využít i na objevování, prozkoumávání a ověřování pochopení učiva při jednotlivých hodinových blocích – prostě nejdříve pracovní list(y) na dělitelnost dvěma, jiný den na dělitelnost 5, 10 atd. Jak to uchopíte vy sami, to už bude záležet na podmínkách ve vaší škole a samozřejmě i na vašich záměrech.

Náhledy použitých pracovních listů vidíte v následující galerii…

Aby to nebylo jen „obyčejné hraní“, stanovili jsme si na práci jasná pravidla a postupy, které se budou dodržovat. To většinou bez problémů všichni respektovali – inu, každý si chtěl s tím malým robotem užít chvíli „legrace“ a stálo mu to jednoduše za to. Pár pokusů o „zrychlení“ celého postupu (a malé podvádění) se samozřejmě objevilo, ale důslednost a nekompromisní trvání na stanovených pravidlech se během chvíle postaraly o to, že další pokusy byly shledány zbytečnými (vlastně jen zdržovaly a oddalovaly ten okamžik, kdy si mohli hrát s OZOBOTEM)…

ÚKOLY (2 typy PL)

PRAVIDLA

Na co si dát POZOR?

Samozřejmě tohle není jediná možnost jejich využití. Ozoboti jsou nejen naprosto univerzální pomocníci, ale hlavně skvělí motivátoři. Já je využil v matice k procvičování a opakování dělitelnosti čísel. Stejně tak bude ale možné nechat jezdit potvůrky po násobcích, příkladech se stejným výsledkem atd. Jejich využití záleží vlastně jen na naší fantazii a tu my máme skoro nekonečnou, že? 😊 Když o tom teď tak rychle přemýšlím, hned mně vyskakuje před očima několik nápadů i do jiných předmětů (ale o nich bude zase až některý z dalších „ozobotích“ dílů). V jiných předmětech bych tedy viděl využití zase například při:

Pro všechny tyto a další případy by se vám mohly hodit prázdné šablony. Tak je tady máte… A přidávám ještě tabulku s barevnými „ozokódy“. 😉

OzoCODES_cz

No a pokud vás napadne ještě něco dalšího (konkrétního), napište to třeba do komentářů. Může to ostatním posloužit jako dobrá inspirace… 🤗

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *