Ale abych nezamluvil to nejdůležitější, o co tady vlastně šlo? V hodinách matematiky jsme zrovna probírali další z (pro někoho nudných) témat – Pythagorovu větu. Když jsem o hodině přemýšlel, dal jsem si za cíl udělat ji nějakou netradiční. A jak jsem tak brouzdal po internetu a hledal inspiraci, narazil jsem na starý (no, starý, má v rodném listu stejný rok jako já 😄) český film,  Třicet panen a Pythagoras. Název byl nadějný, takže jsem mrknul na pár minut filmu a bylo to hned jasné – tohle je přesně to, co hledám! A pak už to šlo ráz na ráz, nápady se hrnuly jako vodopád. Když netradiční, potom jako prezentační prostředí PREZI 🔎. Když zábavné, potom přidat (a sestříhat) atraktivní videosekvence, vymyslet zajímavé úkoly a samozřejmě do všeho nějak zakomponovat to, za co jsem placený – učivo.
PREZENTACE

A jak probíhala samotná hodina? Kromě toho, že jsme “zabíjeli čas” sledováním prezentace o pravoúhlém trojúhelníku, tleskáním, kreslením a jiným blbnutím, které jsem vymýšlel za pochodu, rýsovali jsme do sešitu, hledali souvislosti atd. A kdoví proč, mnohokrát se při tom všem z osmáckého publika ozvalo: “To je ízi.” Nu dobrá, pomyslel jsem si, tak když je to tak “easy”, zkuste nějak srozumitelně vysvětlit, o co tady vlastně jde? Ale musí to pochopit i někdo, kdo v životě neslyšel (nebo to už zapomněl) o Pythagorově větě. Třeba váš mladší sourozenec, babička, děda, mamka, taťka…

Žádný problém,” ozvalo se. A začaly se dít věci. Jedna skupinka si broukala písničku s anglickým textem (mimochodem tím nakazila celou třídu, takže si ji pak zpívali všichni), druhá si hrála s barevnými kostkami a foťákem, třetí si vzala zelené a červené samolepící papírky a všude je lepili, čtvrtá chytila videokameru a pořád dokola bylo slyšet jen: KLAPKA-STOP-TICHO!-KLAPKA-STOP… Prostě blázinec.

Ale co vám budu víc povídat, mrkněte se sami. Jak jsem na začátku naznačil, všechno jsem pečlivě dokumentoval. A o co tedy v hodinách matematiky vlastně šlo? Inu, zeptejte se Pythagora. Nebo našich osmáků…

ÚKOLY DO SKUPIN

Na co si dát pozor?

ZPĚTNÁ VAZBA

A jak to celé dopadlo?

Ač se žáci do toho ze začátku nemohli úplně dostat, postupně začalo převládat nadšení a zápal. Byla to pro ně taková první větší zkušenost s animací a vzhledem k tomu, že se ne vždy podaří vše na první pokus, byla to velká zkouška pro jejich nervy. A pro moje taky… 😉

Nicméně jejich práce měla nakonec velký ohlas nejen u nich samotných (za pochodu stále přicházely nové a nové nápady, vyráběli se nové pomůcky, přefocovalo se…), ale i u ostatních „obyvatel školy“, kteří se neustále pídili po tom, proč že jsou osmáci tak rozlítaní a nikdo k nim nesmí do třídy. A tím to neskončilo. Nakonec věhlas jejich práce překročil i hranice naší republiky, takže na závěr ještě přidávám video od našich přátel ze Slovenska, kteří se k nám se svou písničkou o Pythagorovi dodatečně taky přidali. Děkujeme!!!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

+ 59 = 66