Dárek to byl i z jiného důvodu. Zrovna tyhle páťáky budu s největší pravděpodobností od příštího září „trápit“ další čtyři roky na matiku a tak jsem byl za tuhle příležitost opravdu celkem rád. Mohl jsem si je tak trochu oťukat, omrknout jejich pracovní morálku, zjistit návyky…prostě mohlo proběhnout s malým předstihem takové krátké seznámení s tím, že si pak v září nebudeme tím pádem tak cizí. 😊 I když je asi každému jasné, že za 14 dní člověk nezvládne zázraky… 

Od nemocné kolegyně jsem dostal informace o tom, že by měli zrovna probírat (opakovat) zlomky, smíšená čísla a vyjádření části z celku. Začal jsem tedy přemýšlel, jak nejlépe to předvánočně, ale přitom efektivně (a snad i efektně) pojmout, no a během krátké chvíle bylo rozhodnuto – budeme „řádit“ s Ozoboty.

Páťáci s Ozoboty zatím nepracovali, takže první hodina, kdy jsme si je vzali do třídy, byla taková seznamovací. V krátkosti jsme si vysvětlili principy, na jakých Ozoboti fungují, zkoušeli jsme si kreslení čar a jízdu po nich, plnit s Ozoboty jednoduché úkoly (rozmístěte do šablony po celém papíru čísla od 1 do 10 a barevně spojte zvlášť sudá a zvlášť lichá čísla atd.)…prostě takové úvodní blbnutí.

No a potom už mohly přijít na řadu první pracovní listy… Jak už jsem psal o pár řádků výše, cílem bylo zopakovat (osvěžit si, znovu se naučit) hlavně

      • převádění zlomků na smíšená čísla (a obráceně),
      • vypočet částí z celku.

Vzhledem k nadšení, které provázelo úvodní hrátky, mi bylo jasné, že jakmile zůstanou Ozoboti na lavicích, bude se soustředěním problém. Stanovili jsme proto jasná pravidla a pro jistotu jsme první hodinu (další hodiny už to nebylo opravdu třeba) před každým výkladem odkládali Ozoboty na „centrální parkoviště“ (katedra). Teprve poté jsme rozebírali (opakovali) postup a ukazovali si na tabuli vše na konkrétních (pár) příkladech s barevným zvýrazněním důležitých kroků. To mělo ještě jeden bonusový „kantorský“ efekt – zůstalo to všem na očích. No a já mohl při následném procházení třídy (a kontrole práce s PL) vždy jen ukázat prstem na tabuli a nebo jít se žákem přímo k ní a znovu si vše na těchto příkladech vysvětlovat.

Jakmile bylo jasné, že je problematika pochopena, rozdal jsem POKYNY K PL a vysvětlili jsme si, co na tomto papíru najdou a jak s tím pracovat (zejména jsem upozornil na dodržení pořadí při plnění úkolů a jejich „odfajfkovávání“ v příslušném čtverečku). Pro jistotu jsme si ještě společně přečetli úkoly k PL č. 1 a já si dvěma namátkovými otázkami ověřil, že tomu všichni rozumí.

A pak už to šlo ráz na ráz… Pracovali jsme ve dvojicích a každá si jela svým tempem. A já jen rozdával jedničky a nové PL těm, co měli splněno a chodil tam, kde si mě podle pokynů volali a nebo kde to situace (a nedodržovaní pravidel) vyžadovala. 😉

Náhledy použitých pracovních listů vidíte v následující galerii…

Pravidla a postupy, které jsme si stanovili, většinou bez problémů všichni respektovali. Pár pokusů o „zrychlení“ celého postupu (a malé podvádění) se samozřejmě objevilo, ale důslednost a nekompromisní trvání na stanovených pravidlech se během chvíle postaraly o to, že další pokusy byly shledány zbytečnými (vlastně jen zdržovaly a oddalovaly ten okamžik, kdy si mohli vzít OZOBOTA a „hrát si“ s ním)…

Dodatek

Protože se kvapem blížily Vánoce, poslední hodinu jsme matematiku odložili k ledu. Jenže s Ozoboty to bylo jiné, těch se páťáci zbavit rozhodně nechtěli. A tak jsme je na jejich přání využili ještě k hraní si ve vánočním duchu a sbírali s nimi dárky, mrkve atd. 😉 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

+ 73 = 78