Možná si po zhlédnutí úvodního obrázku nad článkem řeknete, že jsem se asi zbláznil. A už vůbec nebudete chápat souvislosti s avizovanou „novou informatikou“. Jenže zdání klame a pokud vydržíte, možná budete překvapeni. Ale pěkně popořádku… Všechno vlastně vzniklo celkem nevinně. Probíráme v informatice s osmáky téma „Grafika“. Učíme se rozlišovat bitmapovou a vektorovou, chápat rozdíly mezi nimi, dokázat využít jejich výhody a nevýhody, pracovat se základním softwarem atd. Neděláme nic zázračného nebo novátorského. Prostě se snažíme nějak tohle téma uchopit a ukázat si k čemu je dobré o tom něco vědět…

No a první částí v tomhle schématu je bitmapová grafika. Když jsem o tom znovu a znovu přemýšlel, říkal jsem si, že by bylo dobré oprostit se už konečně od MALOVÁNÍ ve Windows a zkusit něco originálnějšího a smysluplnějšího. A světe div se, nápad dorazil hned vzápětí…

Při vysvětlování, k čemu že se využívá počítačová grafika, jsme totiž narazili kromě jiného i na PIKTOGRAMY a jejich význam a účel. Několik jsme si jich našli na internetu, několik jsme si sami díky své fantazii nakreslili na tabuli (a hádali, co který asi tak znamená) a mně v ten okamžik blesklo hlavou, že by nebylo špatné s PIKTOGRAMY ještě trochu víc pracovat. Pravda, asi v trochu nečekané souvislosti (a možná to nakonec nejsou tak úplně ty pravé PIKTOGRAMY), ale primárně mi šlo o pochopení bitmapové grafiky (co to je pixel, jak se z nich tvoří obrázek…). To je třeba mít na mysli. A k tomu účelu si troufám tvrdit posloužily dobře… 

Jak tedy vlastně vypadalo zadání? Bylo celkem jednoduché a mělo jen pár „podmínek“.

Protože jsme nic podobného ještě nedělali, měl jsem pár doporučení a podmínek. V prvé řadě je třeba vybrat nějakou jednoduchou písničku – třeba pro malé děti. Důležitý je snadno pochopitelný obsah, jednoduchá slova (kvůli jejich „převodu“ do grafické podoby) a ne příliš dlouhá sloka. A pak už je to jen na fantazii, kreativitě a trpělivosti.

Ukázka konceptů různé podoby a „kvality“

Aby se vše podařilo, JE DŮLEŽITÉ...

Vhodné aplikace

Máme ve škole iPady, se kterými žáci pravidelně pracují, takže pokud se necháte inspirovat a budete využívat Android nebo jinou alternativu, budete muset hledat… To by ale neměl být problém… 😎

Takže… Pro tvorbu samotných PIKTOGRAMŮ jsme použili aplikaci PIXEL ART. Podobných aplikací je ale na App Storu spousty a určitě většina z nich poslouží stejně dobře. Já chtěl nějakou bezplatnou a pokud možno jednoduchou aplikaci, nejlépe bez reklam. To poslední se mi nepodařilo splnit, jenže to jsem zjistil až po instalaci. 🤷‍♂️ Bohužel po spuštění aplikace prostě vyskočí jedna reklama, ale potom už nic v práci neruší…

Žáci si postupně podle svých konceptů (scénářů) tvořili jednotlivé segmenty z písně a ukládali si je do fotek. Výhodou aplikace je, že před uložením máte možnost zneviditelnit (nebo jen zesvětlit) mřížku, což je jistě fajn (neruší pak v samotném obrázku). Stejně tak je aplikace schopná ukládat výtvory, takže se k nim dalo vracet…

Jakmile byly k dispozici všechny jednotlivé PIKTOGRAMY (obrázky nahrazující text), spustili si aplikaci PIC COLLAGE EDU Collage Maker (pozor, placená aplikace) a dali dohromady svoji „sestavu“. Někdo si s tím dal více práce, někdo to estetické cítění má trošičku posunuté a tím pádem výsledek nevypadá tak efektně… Šlo ale hlavně o „obsah“…

Aplikace PIXEL ART

Aplikace PIC COLLAGE EDU Collage Maker

Povedlo se nebo ne?

Jestli se vše povedlo nebo ne, posoudí asi jiní. V každém případě já sám mám pocit, že se práce vydařila a bitmapová grafika je pochopena. 😎 A ohlasy ze strany žáků o tom svědčí rovněž.  Jakmile narazíme na pixel, nějaké značky (PIKTOGRAMY), hned se vybavují „bitmapové“ písničky…

A cože je na tom z „nové informatiky“? Když pominu mezipředmětové propojení různých předmětů (HV↔ČJ↔INF…), nejde v našem případě vlastně o nic jiného než o alternativu ke kódování. Zašifrovali jsme text písniček do grafické podoby a náramně jsme se bavili u jeho dešifrování… A ještě k tomu jsme se jemně prošli po poli zvaném bitmapová grafika…

P.S. Mimochodem, poznáte, které písničky jsou v obrázcích žáků „zakódovány“? 😎

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *