Možná si po zhlédnutí úvodního obrázku nad článkem řeknete, že jsem se asi zbláznil. A už vůbec nebudete chápat souvislosti s avizovanou „novou informatikou“. Jenže zdání klame a pokud vydržíte, možná budete překvapeni. Ale pěkně popořádku… Všechno vlastně vzniklo celkem nevinně. Probíráme v informatice s osmáky téma „Grafika“. Učíme se rozlišovat bitmapovou a vektorovou, chápat rozdíly mezi nimi, dokázat využít jejich výhody a nevýhody, pracovat se základním softwarem atd. Neděláme nic zázračného nebo novátorského. Prostě se snažíme nějak tohle téma uchopit a ukázat si k čemu je dobré o tom něco vědět…
No a první částí v tomhle schématu je bitmapová grafika. Když jsem o tom znovu a znovu přemýšlel, říkal jsem si, že by bylo dobré oprostit se už konečně od MALOVÁNÍ ve Windows a zkusit něco originálnějšího a smysluplnějšího. A světe div se, nápad dorazil hned vzápětí…
Při vysvětlování, k čemu že se využívá počítačová grafika, jsme totiž narazili kromě jiného i na PIKTOGRAMY a jejich význam a účel. Několik jsme si jich našli na internetu, několik jsme si sami díky své fantazii nakreslili na tabuli (a hádali, co který asi tak znamená) a mně v ten okamžik blesklo hlavou, že by nebylo špatné s PIKTOGRAMY ještě trochu víc pracovat. Pravda, asi v trochu nečekané souvislosti (a možná to nakonec nejsou tak úplně ty pravé PIKTOGRAMY), ale primárně mi šlo o pochopení bitmapové grafiky (co to je pixel, jak se z nich tvoří obrázek…). To je třeba mít na mysli. A k tomu účelu si troufám tvrdit posloužily dobře…
Jak tedy vlastně vypadalo zadání? Bylo celkem jednoduché a mělo jen pár „podmínek“.
Protože jsme nic podobného ještě nedělali, měl jsem pár doporučení a podmínek. V prvé řadě je třeba vybrat nějakou jednoduchou písničku – třeba pro malé děti. Důležitý je snadno pochopitelný obsah, jednoduchá slova (kvůli jejich „převodu“ do grafické podoby) a ne příliš dlouhá sloka. A pak už je to jen na fantazii, kreativitě a trpělivosti.
Aby se vše podařilo, JE DŮLEŽITÉ...
- vybrat vhodnou písničku (říkanku),
- dobře promyslet její rozfázování do jednotlivých částí,
- na papír (nejlépe čtverečkovaný) si udělat řádný koncept,
- necpat toho do jednotlivých piktogramů zbytečně moc,
- využít šipky pro pohyb nebo zdůraznění důležitého,
- volit smysluplnou barevnou kombinaci,
- nechat u jednotlivých obrázků malý okraj (cca 2 px)
- nebát se generalizovat (zjednodušit) výjevy, postavy atd.
Vhodné aplikace
Máme ve škole iPady, se kterými žáci pravidelně pracují, takže pokud se necháte inspirovat a budete využívat Android nebo jinou alternativu, budete muset hledat… To by ale neměl být problém… 😎
Takže… Pro tvorbu samotných PIKTOGRAMŮ jsme použili aplikaci PIXEL ART. Podobných aplikací je ale na App Storu spousty a určitě většina z nich poslouží stejně dobře. Já chtěl nějakou bezplatnou a pokud možno jednoduchou aplikaci, nejlépe bez reklam. To poslední se mi nepodařilo splnit, jenže to jsem zjistil až po instalaci. 🤷♂️ Bohužel po spuštění aplikace prostě vyskočí jedna reklama, ale potom už nic v práci neruší…
Žáci si postupně podle svých konceptů (scénářů) tvořili jednotlivé segmenty z písně a ukládali si je do fotek. Výhodou aplikace je, že před uložením máte možnost zneviditelnit (nebo jen zesvětlit) mřížku, což je jistě fajn (neruší pak v samotném obrázku). Stejně tak je aplikace schopná ukládat výtvory, takže se k nim dalo vracet…
Jakmile byly k dispozici všechny jednotlivé PIKTOGRAMY (obrázky nahrazující text), spustili si aplikaci PIC COLLAGE EDU Collage Maker (pozor, placená aplikace) a dali dohromady svoji „sestavu“. Někdo si s tím dal více práce, někdo to estetické cítění má trošičku posunuté a tím pádem výsledek nevypadá tak efektně… Šlo ale hlavně o „obsah“…
P.S. Tak přesah nakonec byl - ale ve 2. třídě. Když „kolegyně“ 😂 viděla osmácké výtvory, hned je využila při své následující hodině hudebky. A prý to byla neskutečná zábava a druháci po dlouhé době dokonce dobrovolně a spontánně zpívali. A představte si, že i tancovali (více najdete v reakcích na Twitteru)... 🤗 Inu tak to někdy chodí - leckdy vymýšlíte složité věci a pak jste z toho akorát otrávení, protože díky různým okolnostem není výstup podle vašich představ. No a potom se podaří s úplnou „ptákovinou“ dostat hodinu na úplně jiný level, aniž byste to čekali. To je prostě KANTOŘINA...
Povedlo se nebo ne?
Jestli se vše povedlo nebo ne, posoudí asi jiní. V každém případě já sám mám pocit, že se práce vydařila a bitmapová grafika je pochopena. 😎 A ohlasy ze strany žáků o tom svědčí rovněž. Jakmile narazíme na pixel, nějaké značky (PIKTOGRAMY), hned se vybavují „bitmapové“ písničky…
A cože je na tom z „nové informatiky“? Když pominu mezipředmětové propojení různých předmětů (HV↔ČJ↔INF…), nejde v našem případě vlastně o nic jiného než o alternativu ke kódování. Zašifrovali jsme text písniček do grafické podoby a náramně jsme se bavili u jeho dešifrování… A ještě k tomu jsme se jemně prošli po poli zvaném bitmapová grafika…
P.S. Mimochodem, poznáte, které písničky jsou v obrázcích žáků „zakódovány“? 😎
Jak jde dohromady bitmapová grafika, kódování, nová informatika, písničky…, tak přesně o tom je další článek na #Kantořina. 🙃 A i když to vypadá zpočátku trochu divně, čtěte – možná to nakonec bude zajímavé… 😉 https://t.co/PEpjAcoX7I#infromatika #UčímeModerně #iPad #zsdr
— Vedmous (@vedmous) March 10, 2022
Vystudoval učitelství matematiky a zeměpisu na MU v Brně. Již od studentských let ho fascinovaly počítače a jejich možnosti. Proto vždy hledal cesty, jak tyto technologie rozumně a efektivně uchopit. To ho dovedlo až k pravidelnému zařazování a využívání ICT ve vyučovací hodině jako běžné pomůcky. Aktivně se snaží dělit se širokým okolím o své know-how i v rámci skupiny GEG Uranium a na Twitteru.