Jak už asi víte, učím informatiku na 2. stupni a musím říct, že někdy je docela výzva najít aktivitu, která žáky nejen rozvíjí (digitální kompetence atd.), ale zároveň je opravdu pohltí. A to bez ohledu na to, kolik času do přípravy hodiny investuji… Když pak vídám na sociálních sítích to nemalé množství příspěvků, kde žáci pomalu v každé hodině „skákají“ nadšením, že můžou dělat tohle a tamto, občas propadám takovým těm „špatným“ myšlenkám a říkám si, že jsem to učitelské řemeslo nejspíš definitivně zapomněl. 🙄 A že už asi patřím do starého železa. 🙈🙃 

No a potom se přihodí, že díky různým okolnostem udělám přípravu do výuky za 15 minut a výsledkem je na konci hodiny ten nádherný vau efekt – pocit z dobře odvedené kantořiny… 😊

A přesně tohle se mi nedávno povedlo – což je ostatně důvod, proč se s vámi tady o vše dělím. Třebas to někoho inspiruje.

Kódování, šifrování a všechno to kolem

Již pár hodin se věnujeme kódování a šifrování. V předchozích hodinách jsme pracovali s obrázky, kdy jsme si je díky unplugged aktivitám zkoušeli různě šifrovat a zase dešifrovat. Celkově to nebylo úplně špatné, ale žádné extra emoce u žáků jsem nepozoroval. Tak jsem se u toho moc nezdržoval a posunul téma dál. Kam? Od obrázků je dalším logickým krokem text… Na něj jsem si vymezil původně dvě až tři vyučovací hodiny.

Začali jsme nenápadnou aktivitou (viz modrý rámeček – ten měl přesah i do další hodiny), která měla nastartovat dynamiku ve třídě a aktivizovat žáky. A to se povedlo. 😉  I když se zpočátku nikdo nechytil a nedokázal si vzpomenout na nic, co by se nyní dalo aplikovat. Tedy abych nebalamutil, návrhy padaly – třeba Braillovo písmo a morseovka. 👍 Což bylo vlastně skvělé. Jenže já chtěl začít něčím jednoduchým, abych dostal do hodiny všechny děti. A tak jsem to neprodlužoval a napsal na tabuli dva texty (a tabuli zatím otočil tak, aby nebylo nic vidět):

ÚXTXEXRXÝX

IANAFAOARAMAAATAIAKAAA

Následovalo rozdání čistých papírů (nemáme do informatiky sešity, takže aby měli prostor experimentovat) a jednoduché instrukce.

🎓: „Tady jsem vám zašifroval dvě slova. Jsou to slova opravdu hodně známá, každý týden je aspoň jednou použijete. 😎 Nejdříve se soustřeďte na to první slovo a zkuste přijít na princip, jak byl text zašifrován. To potom využijte na dešifrování druhého slova. Nakonec vytvořte na podobném principu svoji vlastní šifru – zašifrujte svůj oblíbený předmět.“

Jakmile měli splněno tři nebo čtyři žáci, aktivitu jsem urychlil – dobrovolníci šli k tabuli, první vysvětloval ostatním princip, druhý a třetí napsali na tabuli svoji šifru a ostatní zkoušeli hádat (aby bylo jasné, že vše pochopili).

Poté jsme se lehce dotkli toho, jaká pravidla je třeba při psaní tajných textů dodržovat a následovaly variace na téma VYMYSLI SVOJI ŠIFRU. Sami nebo ve dvojici hledali nějaké podobné způsoby šifrování – pro slova i jednoduché věty. A dařilo se. Psali slova odzadu, přehazovali první a poslední písmenko, přidávali něco za každé třetí písmenko a jedna holčina dokonce přišla i s Caesarovou šifrou (i když netušila, že se to tak jmenuje). Co bylo nejdůležitější, všichni chtěli jít na tabuli ukázat to svoje dílo… 👌 (pravda, možná chtěli k tabuli i proto, že jsem rozdával jedničky jak na běžícím páse 😀)

No a najednou zazvonilo, takže pokračování příště…

A co bylo dál?

Druhá hodina měla trochu jiný průběh. Na úvod jsme zopakovali, co to vlastně kódování a šifrování je, a hlavně kde se s tím v reálném životě můžeme potkat. Mluvili jsme o tom, jak se šifrují zprávy mezi tajnými agenty (a připomněli si třeba Enigmu z 2. světové války), proč je důležité mít zprávy třeba na instáči opatřené koncovým šifrováním (viz aktivita z první hodiny – modrý rámeček) a dotkli jsme se i hesel k účtům a proč je důležité je chránit. A najednou to nebylo jen nějaké abstraktní téma nebo blbost pro malé holky (omlouvám se malým holkám 😇) – žáci zjistili, že šifrování není jen hra, ale něco, co používají dnes a denně. A začalo to být pro ně o něco zajímavější…

Motivace hrou - detektivové ve staré Anglii

Protože děti milují, když mají pocit, že odhalují něco „tajného“, přišla na řadu tomu odpovídající motivace. Mě při přípravě hned napadl Scotland Yard a Hercule Poirot, takže jsem trochu asocioval a nakonec můj „herecký výstup“ vypadal nějak takto:

🎓: „Je rok 1845 a pošťák na stůl ve vaší detektivní kanceláře Šifra & syn právě položil složku s názvem

🕵️‍♂️ SPIS 17/1845 – PŘÍPAD DOKTORA M.

Co donesl pošťák vidíte promítnuté na tabuli. Řádně si vše přečtěte, klidně i dvakrát nebo třikrát. Potom si dojděte pro iPad.“

Chvíli jsem nechal čas na přečtení a mezitím rozdal každému papír se zašifrovanými větami (pracovní list). Následně jsem se zeptal, jestli rozumí všichni úkolu a nechal pro jistotu jednoho dobrovolníka shrnout zadání. Zodpověděl jsem ještě asi dva obecné dotazy a poté už jsem jen mohl popřát:

🎓: „Hodně štěstí, agenti. Londýn spoléhá právě na vás!

Krátká didaktická vsuvka

Co jsme plnili za cíle a proč? Navazovali jsme na předchozí hodiny a i nadále plnili očekávané výstupy RVP ZV v oblasti Data, informace a modelování. Konkrétně jsme pracovali na tom, aby žáci dokázali navrhovat a porovnávat různé způsoby kódování dat (I-9-1-02), získávali z dat informace a odhalovali chyby v cizích interpretacích (I-9-1-01)dokázali určit, jaké informace potřebují k řešení problému (I-9-1-03).

O rozvoji digitálních kompetencí asi moc mluvit nemusím. Snad jen… Ukázalo se, že zejména vyhledávat relevantní informace není vůbec samozřejmost. Dost žáků zpočátku tápalo, jak využít iPady a přístup na internet. A to i přesto, že vlastně neměli nic zakázané. 🙃 Našli například klíč k řešení dané šifry, ale místo aby se snažili pochopit její princip (nebo si ho nechali vysvětlit), zkoušeli do generátoru zadávat celou abecedu a teprve v tom potom hledali příslušné symboly.

No a všiml jsem si ještě jedné zajímavosti – pokud si žáci nevěděli s nějakou šifrou rady, bylo to individuální (jinými slovy, každý měl problém s jinou šifrou). O to ale bylo cennější, že to nevzdávali. A když se některým podařilo vše vyřešit, snažili se následně pomoct i spolužákům – opět ale ne nadiktováním výsledku, nýbrž vysvětlováním principu dané šifry.

Celou aktivitu bych shrnul jako výborný způsob jak prakticky propojit informatiku s rozvojem kritického myšlení, logiky, práce s informacemi i spolupráce. Žáci si odnesli nejen zážitek (gamifikace), ale i dovednosti, které využijí i v jiných předmětech nebo v běžném životě.

Závěrem: když informatika ožije

Co mě na celé aktivitě potěšilo nejvíc? Nešlo jen o to, že většina žáků dokázala vyluštit všechny šifrované věty. Nejvíc mě těšilo to, s jakým zaujetím pracovali, jak si následně snažili poradit (ale ne tak, že by si řekli rovnou výsledek – to oni už ví, že by byl problém 🙂) a jak hledali vlastní cesty k řešení. Spousta z nich dokázala trpělivě hledat klíč k dešifrování, nezabalili to hned při prvním neúspěchu… Vznikla atmosféra, ve které byl každý zapojen – i ti, kteří běžně v informatice spíš „vyčkávají“. A když zazvonilo, stále probíhala diskuze, která šifra byla jednoduchá, která ne a někteří žáci i během přestávky pokračovali s luštěním. A právě tohle všechno je pro mě signál, že se aktivita povedla.

Získali jsme společně zkušenost, kterou si žáci snad zapamatují – že informatika není jen práce s počítačem, program Malování, Scratch atd., ale že se za ní může skrývat i dobrodružství, logika, kreativita a týmová spolupráce.

Pokud tedy hledáte inspiraci, jak informatiku oživit, zkuste šifrování. Nemusíte mít pokročilé vybavení ani dlouhé přípravy – stačí trocha fantazie, hravosti a ochota pustit žáky do procesu. A uvidíte, že i ti největší „ajťáčtí skeptici“ najednou začnou přemýšlet, tvořit a ptát se. A o to přece jde. 😊

P. S. Ani ty iPady nemusely být součástí hodiny. Stačilo vytisknout klíče k šifrám na papír a třeba je někde poschovávat. Opět stačí zapojit trochu fantazii…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *