Pokud přemýšlíte teď na začátku školního roku, jakým způsobem nejlépe zopakovat loňskou látku, jak nenásilně vycucnout z žáků jejich vědomosti a ještě k tomu třeba zábavnou formou, mám pro vás další tip. Tentokráte trochu univerzálnější, takže potěším určitě i „nematematiky“. 😉 Tím kouzelným slůvkem, kterým se tady budu teď chvíli ohánět, jsou SLOVNÍ MRAKY.
Na slovní mraky jsem si zvykl používat dvě aplikace. Respektive jednu aplikaci na iPadu (WordPack: Word Cloud Generator) a jednu aplikaci webovou, která běží bez problémů v jakémkoliv prohlížeči (WordArt.com) a na jakékoliv platformě. S androidem bohužel zkušenosti nemám, ale když jsem si dal vyhledat v Google Play 🔎 „word cloud“, vyskočila spousta aplikací – předpokládám tedy, že i zde bude existovat nějaká použitelná varianta.
My se dnes budeme věnovat tvorbě slovních mraků v internetovém prohlížeči. Popíšeme si a ukážeme i výsledky práce s již zmíněným skvělým programátorským počinem na stránkám WordArt.com., který je možné pro nekomerční účely využít zdarma.
Když kliknete nad žlutým rámečkem na černé logo Windows, přesměruje vás odkaz přímo na příslušné stránky. Tady již stačí jen najít zelené tlačítko CREATE a můžete se pustit do tvorby. Tvorba je intuitivní, žáci s tím nemají žádný extra problém, přesto jsem narazil při používání na pár „záludností“, čili přidám pro jistotu několik rad (doporučení, tipů).
Průběh hodiny
Na začátku hodiny jsme chvíli klábosili o tom, jak se (ne)těšili do školy a co je letos čeká (přijímačky…). Po pár minutkách jsme si rozdali iPady a zopakovali jsme si zásady spojené s jejich používáním. Díky Apple TV a projektoru jsem následně zrcadlil na tabuli QR kód ze svého iPadu a všichni se tak v mžiku mohli dostat na stránky WordArt.com. Protože už mě žáci tak trochu znají, tušili co přijde. 🙃 Jen čekali na detaily…
Pro jistotu jsem pokyny psal zároveň na tabuli – přece jen je to lepší než se během hodiny dohadovat, jestli jsem řekl tohle a nebo tamto… No a mohlo se začít pracovat.
Zadání úkolu
- Slovní mrak se bude skládat minimálně z 10 různých slov.
- Slova musí souviset s tím, co jsme dělali vloni v matice.
- Sytými barvami budou věci, které jsme dělali během distanční výuky.
- První tři slova budou velikostí 4, další tři slova velikostí 3, následující velikostí 2 atd.
- POZOR NA PRAVOPIS!
Pár rad a doporučení
- Pokud chci mrknout na výsledek svého snažení, musím (po každé změně) kliknout na červené tlačítko VISUALIZE.
- Když někomu zmizí všechna již vytvořená slova, nejspíše něco napsal nahoře do modrého pole FILTER.
- Některé fonty mají problém s češtinou.
- Pozor na vhodnou volbu barev a čitelnost textů ve slovním mraku.
- Slovní mrak vypadá lépe, když slova nejsou psaná jen horizontálně. Proto je vhodné na kartě LAYOUT zkusit i jiné rozložení. V tomto případě doporučuji DANCING WORDS.
- Před závěrečnou „vizualizací“ na kartě WORDS kliknout na UPPER (vše bude psáno verzálkami) nebo na CAPITALIZE (velká písmena na začátku slova).
Nelpěl jsem tentokráte moc na vizuální stránce (na výsledcích je to asi trochu vidět → barvy, občas „divná“ slova a hrubky…). V informatice bych s tím měl problém, v matice jsem měl ale jiný cíl. Potřeboval jsem zjistit, co v hlavičkách zanechalo stopu a pak na to reagovat. Proto jsme měli zhruba po 30 minutách hotovo. A protože by byla škoda takto vytvořené slovní mraky poslat hned do propadliště dějin, využili jsme je k následné reflexy. Prostě jsme si povídali o tom, proč se tam něco objevilo a něco zase ne, co se opakovalo nejčastěji, co naopak velmi málo (nebo dokonce jen u jednoho) atd.
Pár slov na konec
Samozřejmě si pravidla pro tvoření slovních mraků můžete definovat naprosto jakákoliv (jen bych si dával pozor na jejich počet – prostě aby to nebylo zbytečně složité). Půjde hlavně o to, co tím slovním mrakem zamýšlíte a jak s ním dál plánujete pracovat. Počítejte rovněž s tím, že při prvních pokusech a seznamování se s aplikací půjde vše mnohem pomaleji…
Tak co, vrhnete se na podobnou hodinu? Napište mi do komentářů a podělte se o „své“ výtvory.
Že může být #informatika tak trochu #čeština (a čeština by mohla být klidně tak trochu informatikou) se přesvědčili sedmáci na #zsdr. ? Zadání znělo jednoduše - #SlovníMraky na téma #prázdniny, použít smíte jen první písmeno svého jména a příjmení. ??#Kantořina #UčímeModerně pic.twitter.com/ogeh4UKUOc
— Vedmous (@vedmous) September 9, 2020
Začínáme zlehka. Vytahujeme z hlavy pojmy z loňska a v každém dalším mraku hledáme, co je nového. #zsstitina #ucimemoderne #ipadedcz #math #everyonecancreate #wordpack pic.twitter.com/DNESq5WGAo
— Libor Klubal (@Libor_Klubal) September 2, 2020
První letošní hodina informatiky a slovní mraky. ? Podle mě ideální spojení... ? Díky webu https://t.co/laQ2YL4Jkz naprosto jednoduché a intuitivní... ?
— Vedmous (@vedmous) September 14, 2019
A jaké prázdniny jste měli vy? ?#KantořinaNeníDřina #UčímeModerně #iPad #education #zsdr pic.twitter.com/SvWEWmlpSJ
Vystudoval učitelství matematiky a zeměpisu na MU v Brně. Již od studentských let ho fascinovaly počítače a jejich možnosti. Proto vždy hledal cesty, jak tyto technologie rozumně a efektivně uchopit. To ho dovedlo až k pravidelnému zařazování a využívání ICT ve vyučovací hodině jako běžné pomůcky. Aktivně se snaží dělit se širokým okolím o své know-how i v rámci skupiny GEG Uranium a na Twitteru.
Tomu říkám kompletní přehled! Díky za sepsání. Používám WordArt dlouho a ráda, ale hledala jsem zdroj, který bych použila a nemusela to sama sepisovat 🙂 IVa
Ivčo, díky za komentář (a pochvalu). ? WordArt je skvělá apka a opravdu výborně použitelná vlastně kdykoliv a v jakémkoliv předmětu… Prostě zaplaťpánbůh za slovní mraky. ?