
Asi nemá smysl vypisovat, co všechno ThatQuiz umí. Nakonec, z úvodní obrazovky je patrné, že toho není málo a vlastně by jen o tomhle mohla vzniknout klidně celá série článků. Podobně je z prvního obrázku zřejmě jasné, že aplikace je přece jen zaměřená nejvíce na matematiku. Vše je rozdělené do smysluplných bloků (témat) a v každém je možné provést ještě spoustu dalších nastavení. Pokud jste aspoň trochu zdatní v angličtině (já skoro vůbec, takže používám automatický překlad v prohlížeči Chrome 😄), bez problému se zorientujete. Jestliže je vám angličtina cizí, můžete zkusit nějaký vám bližší jazyk – na výběr jich je vlevo dole několik; jen pozor, Slovenščina není slovenština, ale slovinština… Ať tak či tak, určitě přijdete velmi snadno na to, co k čemu slouží a které téma kde najít. Hlavně se nebojte experimentovat. Prostě klikněte na nějaký nápis a zkoušejte. Velkou výhodou totiž je, že hned vidíte příklady, které se budou pod danou volbou generovat.
První „krůčky“ s ThatQuizem
Abych trochu pomohl, pojďme se podívat na jednoduchý příklad. Když si vyberu například hned první položku ARITMETIC v sekci INTEGERS (aritmetika, celá čísla), objeví se přede mnou následující obrazovka.
Úvodní nastavování - základ úspěchu
Levý, tmavě podbarvený sloupeček, je důležitý pro různá nastavení následně generovaných příkladů. Horní čtyři volby jsou univerzální a objevují se všude, proto zkusím popsat v krátkosti právě je.
První položkou (LENGTH) stanovím, kolik příkladů se bude v jedné sadě nacházet.
Další položkou určím obtížnost (LEVEL). Zde je třeba opravdu experimentovat a vyzkoušet, jestli odpovídá zvolená náročnost (typ příkladů) vašim požadavkům. Na druhou stranu, u procvičování je pak jednoduché říct něco jako: „…všichni žáci si nastaví LEVEL 5, kdo to bude mít bez chyby (max. s jednou chybou), pokračuje ještě 6 a 7…“
Volba TIMER slouží k omezení času na výpočet všech příkladů v sadě. Čas se začne odpočítávat v momentě, kdy na klávesnici na něco ťuknu (první číslici…). Jakmile vyprší, nespočítané příklady budou zařazeny pod položku Unanswered (Nezodpovězeno).
Poslední ze čtveřice rozbalovacích tlačítek je FEEDBACK (zpětná vazba). Moc důležitá věc v momentě, kdy chcete, aby žáky okamžitě věděl, že udělal chybu a jak by měla vypadat správná odpověď. Pokud ji zapnete (ON; případně čísla, která uvádí v sekundách, jak dlouho má zůstat informace o chybě viditelná než se zase skočí na další příklad), objeví se vždy po odeslání výsledku informace, jestli byla odpověď správná (✔) nebo chybná – v tom případě vyskočí tabulka se správným výsledkem a v závorce bude uvedena odeslaná chybná odpověď.
Další možnosti jsou již o individuálním nastavení jednotlivých kategorií a vypadají proto pokaždé trochu jinak. Nicméně v nich nastavujete výslednou podobu příkladů (v našem případě mám zvoleno, že to budou příklady jak na sčítání – ADDITION, tak na odčítání, násobení i dělení a bude to vždy trojice čísel – TRIPLET).
Hodně zajímavá je poslední „volba“ s nápisem MAKE URL. Po kliknutí na tento nápis se vygeneruje odkaz na vámi nastavenou sadu příkladů a vám stačí ho jen nasdílet (poslat žákům). Neuvidíte žádné výsledky ani jinou statistiku, jde pouze o anonymní procvičování.
A to je vše?
V podstatě ano. V prostřední části obrazovky hned vidím typ příkladu, který se bude generovat (a procvičovat) a prázdné políčko pro výsledek, který se očekává. Jak už jsem předeslal výše, je to závislé na různých volbách, které provedete v levém sloupečku. Chce to se nebát a zkoušet zaškrtávat různé možnosti a taky si zkoušet odpovídat, abyste nebyly něčím zaskočeni.
No a v pravé části potom můžete sledovat průběžné výsledky:
RIGHT → Počet správných odpovědí
WRONG → Počet chybných odpovědí
CLOCK → čas od spuštení procvičování
Pod časem je potom nenápadný grafický ukazatel informující nás letmo o tom, kolik příkladů máme již za sebou a kolik nás ještě čeká do konce celé sady. Poslední tlačítko RESET slouží k vymazání všech zaznamenaných „statistik“ a spuštění nové (podobné) sady příkladů splňujících vaše přednastavené parametry…
Nenápadný pracant
Pokud vás ThatQuiz zaujal, pak se nedivím. Já osobně ho používám velmi často a moc rád. Zbožňuji aplikace, které nevyžadují zbytečně dlouhé nastavování a jsou efektivní vzhledem k tomu, co od nich člověk očekává. ThatQuiz je na první pohled možná taková „šedivka“, která se na rozdíl od některých jiných aplikací netváří moc vznešeně ani přitažlivě. Ale nehraje si na nic, co není. Je to poctivec se vším všudy, pomocník, kterého si oblíbíte. Prostě ThatQuiz…
Vím, že teď díky vzdělávání na dálku letí aplikace typu #Kahoot nebo #Socrative, ale matikářům by se rozhodně mohla hodit i možná trochu opomíjená aplikace #ThatQuiz. Skvělá na procvičování i testování "mechanických počtů". A vlastně nejen na ně...#KantořinaNeníDřina #MatikaNaZŠ pic.twitter.com/CY98ncteAQ
— Vedmous (@vedmous) April 3, 2020
COŽ TAKHLE DÁT SI THATQUIZ II.
...další ze série povídání o aplikaci ThatQuiz, tentokráte zaměřené na různá nastavení.
POKRAČOVAT ►
Vystudoval učitelství matematiky a zeměpisu na MU v Brně. Již od studentských let ho fascinovaly počítače a jejich možnosti. Proto vždy hledal cesty, jak tyto technologie rozumně a efektivně uchopit. To ho dovedlo až k pravidelnému zařazování a využívání ICT ve vyučovací hodině jako běžné pomůcky. Aktivně se snaží dělit se širokým okolím o své know-how i v rámci skupiny GEG Uranium a na Twitteru.